Schoorsteen kachelpijp trek

Wat te doen tegen een slechte trek? Heb ik een slecht trekkende schouw? Waarom trekt mijn schoorsteenkanaal niet?

Als u een kachel heeft dan weet u dat een goede trek cruciaal is om goed te kunnen stoken. Wanneer dit niet het geval is zullen de vooraf gestelde vragen vast door uw hoofd spoken. In het volgende artikel leggen wij u uit hoe u slechte trek kunt herkennen, en hoe u de trek in het kanaal kunt verbeteren. Zodat u met een gerust hart kunt stoken. 

Herkennen van een slechte trekkende schouw:

U kunt een slechte trek in het schoorsteen kanaal herkennen aan een van de volgende punten:

  • Het vuur in de haard gaat zeer moeizaam aan
  • Er blijft rook hangen in de kachel
  • Als u het deurtje van de kachel open doet slaat de rook terug de kamer in

Als een van de besproken punten u bekend voor komt is de kans groot dat u last heeft van een kachelpijp met een slechte trek. Gelukkig zijn er een aantal oplossingen voor een rookkanaal met een slechte trek.

Veelvoorkomende oorzaken van een slechte trek in het rookkanaal

  • Omgeving: Als er veel bomen of hoge gebouwen in de buurt van de eindkap aanwezig zijn dan is de kans groot dat een goede trek in de kachelpijp verhinderd word. Als de wind precies uit de richting van het desbetreffende gebouw of boom komt, blaast er geen wind door de eindkap, en kan daardoor geen lucht aanzuigen uit het kanaal. Wij lichten dit verder toe in ons artikel over de trek van de kachelpijp.
  • Rookkanaal is te kort: Als het uiteinde van het kanaal niet hoog genoeg boven de naastgelegen gebouwen of bomen uitsteekt kan er een slechtere trek ontstaan.
  • Belemmering van kanaal: Het is van belang dat de diamter die standaard op de kachel zit aangehouden word. Als u op een kachel met een diamter van 200mm een rookkanaal monteert met een diamter van 150mm, dan is de kans groot dat de rook gaat ophopen in het kanaal. De kachel fabrikant heeft overigens niet voor niks een diamter van 200mm op de kachel geplaatst. Bij sommige kachels kunt u de diameter van de kachel wel versmallen. U kunt het beste navragen bij de kachel fabrikant wat de mogelijkheden zijn.

De beste tips tegen een slecht trekkend schoorsteenkanaal.

  1. Bij 90% van de mensen die last hebben van een slechte trek is de oplossing heel simpel: Het kanaal met een meter verlengen. Vaak doet het wonderen om het kanaal met een meter te verlengen, hierdoor komt de eindkap meer in de openlucht te staan en zal de trek verhogen.
  2. Tegenwoordig zitten er op elke kachel schuifkleppen om de zuurstof toevoer van de kachel te regelen. Wij raden het aan deze kleppen altijd op minimaal open te hebben staan. Door de extra luchttoevoer zal de trek van de kachel toenemen. U kunt hier zelf mee exprimenteren
  3. Tegenwoordig worden de huizen dusdanig goed geisolleerd dat er geen gaatje meer is waar de kachel lucht uit kunt trekken. Wanneer de kachel in hetzelfde vertrek staat waar ook een afzuigkap aanwezig is en de afzuigkap aanstaat kan er valse trek ontstaan, en hierdoor de trek verminderen.
  4. Het is belangrijk dat er een eindkap op het schoorsteen kanaal zit. Doordat er wind door de eindkap heen blaast wordt de rook extra omhoog gezogen. In het volgende schema ziet u enkele kappen met voorbeelden erbij
  •  De meest voor de hand liggende eindkap is een trekkap met veegluik. De voordelen van deze kap zijn dat er geen (regen)water in het kanaal kan komen en door de open zijkant neemt de trek in de  schoorsteen toe.  

 

 

 

    • Als er rook terugslaat in het kanaaldan kunt u kiezen voor een gek bovenop het kanaal. Het voordeel van een gek is dat deze met zijn kont in de richting gaat staan van de windrichting. Hierdoor is er geen mogelijkheid voor de wind om terug te slaan in het kanaal.

 

  • In sommige gevallen word een een draaiende (roterende) kap bovenaan het kanaal geplaatst, deze kap staat beter bekend als de aspiromatic. Doordat de kap continu draait zuigen de lamelle van de aspiromatic de lucht als het ware uit het kanaal. Veel mensen die problemen hebben met de trek in hun schouw kiezen vaak voor deze kap.